Szállítás

 már 590 Ft-tól

 15 000 Ft felett ingyenes

 1 napos szállítás

 további információk

A CLA hatása

Testsúly-kontroll

2020. március 4.

CLA (konjugált linolsav) tartalmú ételek

Ha valamilyen diétát követ vagy több zsírt szeretne elégetni, akkor valószínűleg találkozott már valamilyen CLA, vagy más néven konjugált linolsav kapszulával. A természetben előforduló egészséges, transz-zsírok egyikeként ez a kis zsírsav zsírt égethet, izmokat építhet és leküzdheti a rákot. 

Az étrendben a CLA fő forrásai a teljes zsírtartalmú tejtermékek, a marhahús és a fűvel táplált tehenek tejéből készült vaj. 

Az optimális egészséghez a testnek mindhárom típusú zsírra szüksége van, mivel mindegyikük különféle funkcióval rendelkezik, a terhességtől, az emésztésen át az agy működéséig. Nem csak az igaz, hogy a zsírok fogyasztása nem okoz hízást, hanem bizonyos típusú egészséges zsírok valójában a rendelkezésre álló legjobb zsírégetők. De a zsírok minősége itt is nagyon fontos.

Mi az a CLA?

A konjugált linolsav a zsírsavban található linolsavnak nevezett vegyi anyagok csoportja. A CLA egy többszörösen telítetlen, omega-6 zsírsav. Ez a linolsav egyik formája, amely a leggyakoribb omega-6 zsírsav fajta az élelmiszerekben. Valójában a CLA-nak 28 különböző formája létezik, köztük 16 természetesen előforduló CLA-izomer, amelyeket azonosítottak. A különbség ezen formák között az, hogy kettős kötéseik különböző módon vannak elrendezve. Ezek közül a 2 legfontosabb a "C9,T11" és a "T10,C12". [1

A kutatások szerint a konjugált linolsav előnyei a következők lehetnek [2]:

  • segít a fogyásban
  • izomépítés és erőnövekedés
  • rákellenes hatások
  • csontépítő előnyök
  • növekedés és fejlődés támogatása
  • fordított ateroszklerózis (az artériák megkeményedése)
  • javítja az emésztést
  • az élelmiszer-allergia és az érzékenység csökkentése
  • hozzájárul a vércukorszint normalizálásához

Nincs megállapítva napi ajánlott CLA beviteli adagja, de a vizsgálatok azt mutatják, hogy az átlagos napi bevitel körülbelül 152–212 milligramm között van, a nem vegetáriánus nők és férfiak körében. Mivel a CLA állati eredetű termékekben található, a vegánok és a vegetáriánusok általában alacsonyabb szintet visznek be.

A CLA-t először 1983-ban izolálta Dr. Michael W. Pariza vezette kutatócsoport a Wisconsin-Madison Egyetemen.

Tanulmányok kimutatták, hogy a hús főzése növeli a CLA szintjét.

Milyen előnyei vannak a CLA-nak?

1. Segít a fogyásban

Lehet, hogy nehéz elhinni, de a vaj zsírégető lehet! A CLA számos állati és emberi tanulmányban bebizonyította, hogy segíti a fogyást, ezért koncentrált formában ez a világ egyik legnépszerűbb zsírégető kiegészítője. Számos tanulmány bizonyítékot talált arra, hogy a CLA nemcsak csökkenti a testtömeget és a zsírtartalmat, hanem hozzájárulhat a sovány izomtömeg növeléséhez is. [3]

Hogyan segít a CLA a fogyásban? A The Journal of Nutritional Biochemistry által közzétett 2009. évi tanulmány szerint a CLA csökkenti az adipozitást (kövérség, elhízás), mivel az 1) energiacserére, 2) adipogenezisre, 3) gyulladásra, 4) lipid anyagcserére és 5) apoptózisra gyakorol hatást. Bizonyos állatkísérletekben a CLA (különösen a 10. és 12. típus) megnövekedett energiafelhasználáshoz, fokozott zsír-oxidációhoz és a bőr alatti fehér zsírszövet (más néven fehér zsírsejt) "barnulásához" vezet. [4][5]

Számos állatkísérlet eredményei szerint a CLA keverékkel (T10,C12 és C9,T11 izomerek azonos koncentrációja) vagy önmagában a T10,C12 izomer csökkenti a testzsír mennyiségét. A két fő izomer közül T10,C12 tűnik felelősnek a CLA elhízás elleni hatásáért. [6]

Egereken végzett kísérletekben azt találták, hogy csökkenti az étvágyat, növeli a zsírégetést, serkenti a zsír lebontását és gátolja a zsírtermelést. [7][8][9][10]

Emberi tanulmányokban a CLA súlycsökkenésre vonatkozó eredményei kissé vegyesek, bár továbbra is ígéretesek. Egy tanulmány megállapította, hogy a CLA túlsúlyos és elhízott embereknél (naponta 3-4 gramm, 24 héten keresztül) csökkentette a testzsír-tömeget és növelte a sovány testtömeget. [11][12][13]

Más tanulmányok is hasonló eredményeket mutattak, és megállapították, hogy a konjugált linolsavnak nincs káros hatása sem a vér lipid, sem a gyulladás szintjére, sem az inzulinválaszra. [14]

A konjugált linolsav számos módon hatással lehet a fogyásra. Több tanulmány kimutatta, hogy a T10,C12 CLA izomer a PPAR-gamma receptorokra hat, gátolja a zsír tárolásáért és az adipociták (zsírsejtek) termeléséért felelős géneket, megakadályozva a súlynövekedést. [15] Ugyanakkor a CLA növeli a test energiafelhasználását, segítve a zsírok gyorsabb égetését. [16]

További tanulmányok vannak, melyek szerint a CLA javíthatja a test összetételét azáltal, hogy csökkenti a testzsírt és növeli az izomtömeget. [16][17][18][19]

Számos tanulmány azonban egyáltalán nem mutatott zsírégető hatást.

Az emberi tanulmányok azt is kimutatták, hogy a CLA növeli a telítettséget (teltségérzetét). [20] Az elmélet szerint a 10,12 CLA izomer valójában csökkenti az éhségjelző tényezőket az agy hipotalamuszi területén. [21]

2. Küzd a gyulladások ellen és segíti az immunrendszert

A konjugált lienosav számos állatkísérletben immunerősítő és anticarcinogén hatásokat mutatott. A telített zsírtartalmú élelmiszerekben található CLA ellensúlyozhatja a telített zsírsavak káros hatásait, és elősegítheti a vércukorszint, a hormonrendszer szabályozását és hatásos lehet a rákmegelőzés terén.

A tanulmányok azt mutatják, hogy a CLA szerepet játszik a szervezet gyulladásos és immunválaszának szabályozásában, valamint a máj egészségének fellendítésében a méregtelenítés támogatása érdekében. [22][23]

A konjugált linolsav megerősíti az immunrendszert, és elősegíti a rezisztencia kialakulását a fertőzésekkel, a gyulladásos rendellenességekkel és az olyan egyensúlyhiánnyos immunrendszeri problémákkal szemben, mint például az autoimmun betegségek és az allergia. [24]

A korai kutatások azt sugallják, hogy a CLA jótékony hatással van a gyulladás csökkentésére és ennélfogva az olyan autoimmun betegségekre, mint például a rheumatoid arthritis. A konjugált linolsav önmagában vagy más kiegészítőkkel együtt - például E-vitaminnal - történő használata az artritiszben szenvedők számára előnyös, mivel csökkenti a tüneteket, ideértve a fájdalmakat és a reggeli merevséget. A The Journal of Nutrition egyik tanulmányában a CLA gyulladásgátló tulajdonságai sikeresen csökkentették az egerek ízületi gyulladásait. [25]

Használata az asztmában és allergiában szenvedő embereknek is előnyös lehet, hogy csökkentse a túlreagáló légúti gyulladásokat.  Kutatások szerint a magas CLA-tartalmú ételek fogyasztása vagy a CLA-kiegészítők szedése (legalább 12 héten keresztül), csökkenti a szezonális allergiás tünetekkel küzdő emberek problémáit és növeli az általános jólétet. [26]

Az egyik első megállapítás, amely a CLA hatásaira vonatkozott, az a rák megelőzésének lehetősége volt, különösen az emlőrák elleni küzdelemben. Állatkísérletekben csökkentette a rákos daganatok számát patkányokban. Közvetlenül korlátozta a rákképződés folyamatát azáltal, hogy csökkentette a szövetek rákra való érzékenységét, és gátolta az új daganatok áttétét (terjedését) és adhézióját. [27][28]

3. Segít a normál vércukorszint szabályozásában

Erős bizonyítékok vannak arra, hogy fordított összefüggés áll fenn a CLA bevitel és a cukorbetegség kialakulásának kockázata között. A hipotézis az, hogy a CLA részt vesz az inzulin szabályozásában. [29]

Az American Journal of Clinical Nutrition egyik tanulmánya azt találta, hogy a CLA 9,11 magasabb koncentrációja alacsonyabb cukorbetegség-kockázattal jár. [30] Valószínűleg a CLA-ban gazdag étkezéssel kevesebb, a cukorbetegséghez kapcsolódó mérgező anyagot visz be a feldolgozott húskészítményekből.

Számos hozzáértő úgy gondolja, hogy a CLA javítja az inzulinválaszt és szabályozza a vércukorszintet, bár az állítás mögött rejlő tudomány még szűkös. Sőt vannak kísérletek, melyek azt mutatják, hogy nagy dózisban a 10,12 CLA izomer növeli az inzulinrezisztenciát, míg a 9,11 izomernek nincs hatása. Egy érdekes tanulmány viszont kimutatta, hogy a CLA kiegészítés olívaolajjal együtt megtartotta annak egészségügyi előnyeit, és megakadályozta az inzulinrezisztencia növekedését! [31]

4. Fokozza az izomerőt és a sportteljesítményt

Bár az eredmények szintén kissé ellentmondásosak, néhány kutatás azt mutatja, hogy a konjugált linolsav önmagában vagy olyan kiegészítőkkel, mint a kreatin vagy a tejsavó fehérje, növeli az erőt és a sovány izomtömeget

Egy nemrégiben, a Lipids folyóiratban közzétett tanulmány szerint a CLA nemcsak a zsírégetést segíti elő, hanem javítja az izmok anyagcseréjét és a fizikai teljesítményt is. Ugyanakkor gátolja a fehérje lebontását, ami javíthatja az izomerőt és annak minőségét. [32]

A CLA nem csodatabletta, de közelebb hozhatja a fitnesz céljaihoz. 

5. Segít az erős csontok fenntartásában

A CLA további előnye a csontokat erősítő és védő hatása. Bevitele megakadályozza a csontsűrűség csökkenését azáltal, hogy növeli a szervezet kalcium felvételét, valamint csökkenti az oszteoklasztok - a csontok lebontásáért felelős sejtek - aktivitását, ha alacsony a kalciumszint. [33][34]

6. Védi a szívet

A CLA segítséget nyújthat a szívnek is, csökkentve a ateroszklerózis, a szívroham és a stroke kockázatát. Feltételezések szerint csökkenti az LDL koleszterin szintet és a vérnyomást.

1994-ben egy tanulmány nyulak esetében vizsgálta a CLA koleszterin-szintre gyakorolt hatását. Napi 0.5 g CLA szignifikánsan csökkentette az össz- és az LDL koleszterin szintet, továbbá az ateroszklerózis kisebb kockázatát mutatta. [35][36]

A CLA omega-6 zsírsav, mégis egészséges?

Minden típusú zsír (lipid) - akár állati eredetű, akár tojásból, tejtermékből, olajokból, dióból, magból vagy kókuszdióból készül - zsírsavakból áll. Egyes zsírok nélkülözhetetlenek, mivel a test nem képes önmagában előállítani őket, míg mások nem lényegesek, mert a test más tápanyagokból képes szintetizálni őket. Az étrendből bevihető nélkülözhetetlen zsírok közé tartoznak a többszörösen telítetlen omega-3 zsírsavak (halban, tenger gyümölcseiben, tojásban és néhány dióban vagy magban található) és a többszörösen telítetlen omega-6 zsírok (leginkább növényi olajokban, diófélékben és magokban található).

Az omega-3 zsírsavakat gyulladásgátlónak, míg az omega-6 zsírokat gyulladáskeltőnek gondolják. Az igazság az, hogy mindkét típusú esszenciális zsírra szükségünk van az immun-, a hormon-, az emésztőrendszeri és az idegrendszeri funkcióink kiegyensúlyozására, ezért az alacsony zsírtartalmú étrend kockázatos is lehet.

A normál nyugati étrendet követők általában túl sok omega-6-ot fogyasztanak - köszönhetően a feldolgozott, egészségtelen ételekhez használt növényi olajoknak - és ez számos egészségügyi veszéllyel is járhat. Ideális esetben az étrendben egyensúlyban van az omega-3 és az omega-6 zsírsav bevitele, de ha ez nem így van és sokkal magasabb az omega-6 aránya, akkor az "gyulladásos" állapothoz vezethet. Sajnos a gyulladás a legtöbb krónikus betegség gyökere - ideértve a rákot, a szívbetegséget, a cukorbetegséget, a depressziót, az autoimmun rendellenességeket és a demenciát.

Nem csak az a fontos, hogy fogyasszuk az esszenciális zsírok mindkét típusát, de ezek aránya és mennyisége is kritikus. A konjugált linolsav fogyasztását azért engedhetjük meg magunknak, mert ugyan az omega-6 zsírok egyik típusa, de inkább úgy viselkedik, mint egy omega-3, segítve az alacsonyabb gyulladási szintet és előmozdítva az egészség egyéb aspektusait. Ezenkívül elősegíti az éhezés kikapcsolását (a ghrelin nevű éhséghormonunk szabályozásával), és javíthatja a tápanyagok felszívódásának képességét.

A CLA szedése

Bizonyos előnyök érdekében - például a testzsír csökkentése - a CLA napi adagja valahol 1.8 - 6 gramm között van. Ennek a tartománynak az alsó sávja valószínűleg elégséges, mivel kutatások azt mutatják, hogy a napi 3.4 grammot meghaladó mennyiség nem mindig ad további előnyöket.

Az ajánlott a napi adagot érdemes 2-3 részre osztani.

A napi 6 gramm bevétele általában biztonságos a legtöbb felnőtt számára.

A legtöbb vizsgálat a CLA szedésének hatásait 8 hét és 7 hónap közötti időszakban vizsgálta. A testösszetétel változásának eredményei akár 6-12 hetet is igénybe vehetnek. Más hatások, mint például az éhezés csökkentése már korábban, néhány héten belül is megfigyelhető.

Úgy tűnik, hogy a CLA akkor működik a legjobban, ha étkezés előtt vagy közben fogyasztják.

CLA kapszula CLA izomerek

CLA tartalmú ételek

A The Journal of Food Composition and Analysis által közzétett jelentés szerint a CLA fő élelmiszer-forrásai a következők:

  • Fűvel táplált tehenek tejéből készült vaj (ideális esetben bio)
  • Teljes zsírtartalmú, lehetőleg nyers tejtermékek, például tejszín, tej, joghurt vagy sajt
  • Fűvel táplált marha és bárány húsa
  • A tehenek mellett a juh- vagy kecsketej termékekben is megtalálhatók
  • Kisebb mennyiségben található a füvel táplált bárány, borjúhús, pulyka és tenger gyümölcseiben

CLA tartalom az egyes élelmiszerekben:

Élemiszer (adaggal)mg CLA / g zsírg zsír / adagmg CLA / adag
Tejtermékek
Tej, 2% (250 ml, fűvel táplált tehén) 5.5 5.1 28.0
Tej, 2% (250 ml) 4.1 5.1 20.9
Sűrített tej (125 ml) 7.0 14.1 98.7
Tenyésztett író, 2% (250 ml) 5.4 5.2 28.1
Sima joghurt, 2%-4% (175 g) 4.8 4.9 23.5
Alacsony zsírtartalmú joghurt, 1%-2% (175 g) 4.4 2.7 11.9
Feldolgozott sajt (50 g) 5.0 12.3 61.5
Cheddar sajt (50 g, fűvel táplált) 4.1 16.6 68.1
Vaj (15 ml) 4.7 11.7 55.0
Tejföl, 14% (125 ml) 4.6 17.1 78.7
Tehéntúró (félzsíros, 125 mg) 4.5 8.8 39.6
Fagylalt (125 ml) 3.6 11.8 42.5
Húsok
Bárány (90 g) 5.8 12.7 73.7
Fűvel táplált marha (90 g) 4.3 12.3 52.9
Borjú (90 g) 2.7 6.1 16.5
Fűvel táplált pulyka (90 g) 2.6 6.5 16.9
Csirke (90 g) 0.9 12.1 10.9
Sertés (90 g) 0.6 13.8 8.3
Tojássárgája (1 nagy) 0.6 5.3 3.2
Lazac (90 g) 0.3 5.7 1.7
Növényi olajok
Sáfrányolaj (15 ml) 0.7 13.8 9.7
Napraforgó olaj (15 ml) 0.4 13.8 5.5

 

Az állatok nevelési körülményei és az amivel táplálják nagymértékben befolyásolja a húsa vagy teje milyen mennyiségű CLA-t (és egyéb zsírokat / tápanyagokat) fog biztosítani.

A CLA aránya a tejtermékekben található összes zsír körülbelül 0.34 - 1.07 százalékát teszi ki (ez a legnagyobb forrás), amelyet a nyers vagy feldolgozott marhahús termékek követnek, a teljes zsír körülbelül 0.12 - 0.68 százalékával (a második legjobb forrás).

Az állati termékek CLA tartalmának vonatkozásában különösen fontos az állatok étrendjének és életmódjának minősége, nem minden marhahús vagy tejtermék biztosít egyenlő mennyiségű egészséges zsírokkat. A húsokkal és tejtermékekkel fogyasztott CLA mennyiségét befolyásolja a talaj minősége és az állat kora is, továbbá a füvel táplált tehenek esetén a CLA tartalom akár 300 - 500 százalékkal magasabb is lehet, mint a gabonával táplált teheneknél!

A fűvel táplált marha húsa vagy teje nemcsak szignifikánsan magasabb CLA, de magasabb omega-3, K-, D- és A-vitaminnal rendelkezik és kevesebb toxint is tartalmaz. [37]

113g fűvel táplált marhahús körülbelül 433 mg CLA-t tartalmaz, míg a fűvel táplált tehéntej akár 240 mg-ot.

A legtöbb ember étrendje már tartalmaz valamennyi CLA-t, az USA-ban az átlagos napi bevitel nőknél körülbelül 151 mg, míg férfiaknál 212 mg.

A CLA legjobb hatásaiért fogyasszon természetes, CLA tartalmú ételeket!

A CLA mellékhatásai

A bizonyítékok arra utalnak, hogy a CLA szedése normális mennyiségben előnyös és biztonságos.

Azonban az étrend-kiegészítőkben található CLA általában a linolsav kémiai megváltoztatásával készül növényi olajokból és az más formában található bennük, mint a természetes formából bevitt társaik. Bizonyos molekulák (és a CLA is) és tápanyagok akkor a leghasznosabbak, ha természetes módon, valódi ételekből visszük be őket.

Néhány embernél mellékhatások jelentkezhetnek, amelyek általában enyhék, ideértve a gyomorpanaszokat, a hasmenést, az émelygést, a fáradtságot, a fejfájást és a hátfájást.

A CLA főként a májban metabolizálódik. A nagyon nagy dózisú CLA bevitele megnövekedett zsírfelhalmozódást okozhat a májban - ami egy lépés a metabolikus szindróma és a cukorbetegség felé - továbbá májtoxicitást (általában májbetegségben szenvedőknél), gyulladást és inzulinrezisztenciát okozhat.

A konjugált linolsav lassíthatja a véralvadást. Ha antikoagulánssal (vérhígító) vagy nem szteroid gyulladásgátlóval (NSAID) együtt szedi, tovább fokozhatja annak hatást és véraláfutáshoz és vérzéshez vezethet.

Az oldalon található tartalom forrás megjelöléssel szabadon felhasználható és másolható!

Vásároljon ma akár 2000Ft kedvezménnyel vagy ingyenes szállítással!

Pyruvat + CLA SlimFit (100 kapszula)

Zsírégető étrend-kiegészítő, kalcium-pyruvat és CLA tartalommal.
9990 Ft
7990 Ft

Hagyjon egy hozzászólást

×
Kérlek kedveld oldalunkat!